Η ευτυχία του ανθρώπου συνίσταται στη μόρφωση και στην παιδεία, και
όχι στα αγαθά που δίνει και παίρνει η τύχη.

Πλούταρχος

Breaking News

Ψευδάργυρος: Οφέλη, Πηγές, Επιπτώσεις της έλλειψής του

Ο ψευδάργυρος παίζει σημαντικό ρόλο σε πολλές βασικές λειτουργίες του ανθρώπινου οργανισμού. Είναι απαραίτητος για την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και την προστασία του οργανισμού από μολύνσεις, ιώσεις και ασθένειες, ενώ βοηθά στη διαδικασία επούλωσης τραυμάτων. Ανανεώνει τα κύτταρα μας και κρατάει το δέρμα μας σφριγηλό και νεανικό.

Συμμετέχει επίσης στην αναπαραγωγή και ανάπτυξη των κυττάρων του σώματός μας και επιπλέον έχει πρωτεύουσα σημασία για το μεταβολισμό των υδατανθράκων. Τέλος, το νευρικό σύστημα χρησιμοποιεί τον ψευδάργυρο που είναι σημαντικό θρεπτικό συστατικό για την αίσθηση της όσφρησης και της γεύσης.

Κάποιες από τις πιο βασικές λειτουργείς του ψευδάργυρου μέσα στο σώμα μας είναι οι ακόλουθες:

– Ο ψευδάργυρος είναι βασικό στοιχείο πολλών ενζύμων και λειτουργεί δυναμώνει το ανοσοποιητικό σύστημα
– Είναι αντιοξειδωτικό και διεγείρει την ανανέωση των κυττάρων
– Συμβάλλει στην παραγωγή κυττάρων και παραγωγή κολλαγόνου
– Καταπολεμά βαρέα μέταλλα στο σώμα μας όπως ο υδράργυρος και ο μόλυβδος

Επειδή ο ψευδάργυρος έχει θεραπευτική επίδραση συχνά χρησιμοποιείται

– Στην ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού συστήματος
– Χρόνιες δερματολογικές παθήσεις και στην επούλωση πληγών στο δέρμα
– Στην τριχόπτωση
– Στην θεραπεία του διαβήτη καθώς λειτουργεί υποστηρικτικά στην ινσουλίνη
– σε επιχείλιο έρπητα, κνησμό

Τι προκαλεί η έλλειψη ψευδάργυρου

Καθώς οι λειτουργίες του ψευδάργυρου είναι πολυποίκιλες στον οργανισμό, έτσι και οι έλλειψη του φέρνει πολλά επακόλουθα.
Χαμηλός ρυθμός ανάπτυξης
Απώλεια όρεξης (Ανορεξία)
Αδυναμία γρήγορης επούλωσης τραυμάτων
Διαταραχές στην αίσθηση της όσφρησης και της γεύσης
Συχνές λοιμώξεις
Δερματικά προβλήματα
Μείωση γονιμότητας
Αδυναμία όρασης στο σκοτάδι
Μείωση απόδοσης
Τριχόπτωση, ξηροδερμία, σπάσιμο μαλλιών και νυχιών, αργή επούλωση πληγών
Εξασθένηση του ανοσοποιητικού συστήματος
Σε παιδιά: διαταραχή στην ανάπτυξη
Σε άντρες: σεξουαλική ανικανότητα, Υπογοναδισμός
Σε περίπτωση εγκυμοσύνης: διαταραχή ανάπτυξης του εμβρύου, πρόωρο τοκετό
Συμπτώματα υπάρχουν όμως και σε περιπτώσεις πολύ αυξημένης πρόσληψης ψευδαργύρου (μέσω συμπληρώματος διατροφής) και περιλαμβάνουν κυρίως γαστρεντερικές ενοχλήσεις με διάρροια και έμετο.
Ψευδάργυρος στην τροφή μας
Καθημερινά πρέπει να λαμβάνουμε ψευδάργυρο μέσα από την τροφή μας, επειδή το σώμα μας δεν αποθηκεύει ψευδάργυρο.



Οι τροφές που περιέχουν το περισσότερο ποσοστό ψευδάργυρου είναι
Μοσχαρίσιο κρέας
Θαλασσινά ψάρια και μαλάκια
Γαλακτοκομικά προϊόντα (ιδιαίτερα το κίτρινο τυρί)
Αυγά
Προϊόντα ολικής άλεσης
Σχετικά με τις καλές διαιτητικές πηγές ψευδαργύρου, αυτές είναι τα υψηλά σε πρωτεΐνη τρόφιμα, όπως το μοσχαρίσιο και το χοιρινό κρέας, καθώς και το αρνί. Τα ψάρια περιέχουν υψηλές ποσότητες ψαυδαργύρου, ενώ τα πουλερικά έχουν ικανοποιητική συγκέντρωση ψευδαργύρου, με τη συγκέντρωση να είναι υψηλότερη στις σκουρόχρωμες περιοχές σε σύγκριση με τις πιο ανοιχτόχρωμες.
Ψευδάργυρος περιέχεται επίσης στα φυστίκια, το φυστικοβούτυρο και σε μικρές ποσότητες στα όσπρια. Παρότι τα λαχανικά και τα φρούτα περιέχουν ψευδάργυρο, η βιοδιαθεσιμότητά του δεν είναι υψηλή, δηλαδή δεν απορροφάται και δεν χρησιμοποιείται από τον οργανισμό σε ικανοποιητικό ποσοστό.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, μια δίαιτα μπορεί να είναι ανεπαρκής σε πρόσληψη ψευδαργύρου όταν είναι χαμηλή σε πρωτεΐνη, και ειδικά σε κόκκινο κρέας και υψηλή σε φρούτα και λαχανικά. Βάσει ερευνητικών δεδομένων, περίπου το 90% των ανδρών και το 81% των γυναικών στις Ηνωμένες Πολιτείες, έχουν πρόσληψη ψευδαργύρου κατώτερη από την προτεινόμενη ημερήσια, ωστόσο η επίδραση αυτής της χαμηλής πρόσληψης είναι δύσκολο να μετρηθεί στα επίπεδα ψευδαργύρου στον οργανισμό.
Η καθημερινή δόση ψευδάργυρου είναι σε ενήλικες στα 15mg και σε εγκυμονούσες στα 25mg. Στρες και σωματική εκγύμναση απαιτούν περισσότερη λήψη ψευδάργυρου. Μια καθημερινή λήψη πάνω από 25mg ενδέχεται να προκαλέσει συμπτώματα υπερδοσολογίας, όπως ναυτία και εμετός. Αν τυχόν λαμβάνει κάποιο άτομο ψευδάργυρο μαζί με άλλα συμπληρώματα όπως π.χ. σίδηρο ενδέχεται να υπάρχουν αλληλοεπιδράσεις όπως αναιμία. Προτείνεται να μη λαμβάνει κάποιο άτομο ψευδάργυρο ως θεραπεία πάνω από συνεχόμενες 6 εβδομάδες.
Αν τυχόν υπάρχει υποψία για έλλειψη ψευδάργυρου θα πρέπει να γίνουν αιματολογικές εξετάσεις πριν προβεί κάποιος στην λήψη συμπληρωμάτων διατροφής.

Στοιχεία από
www.iatronet.gr – Δημητρούλης Εμμανουήλ MSc Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
hashimoto.gr – ΑΑ

Στην ενότητα μας "Υγεία - Διατροφή" μπορείτε να βρείτε ιδεες για σωστη διατροφη και καλή υγεία!!!

Δείτε επίσης:
Ξηροί καρποί: μικροί αλλά διατροφικά θαυματουργοί
Ποια τρόφιμα βοηθούν στην αποφυγή της ακμής
Λινάρι – Λιναρόσπορος (Linumusitatissimum - Linaceae)
Μπρόκολο: o πράσινος σύμμαχος της υγείας μας
Μάθετε τα οφέλη από τα δημητριακά ολικής άλεσης.


* Αν σας άρεσε το άρθρο κάντε ένα like και ή κοινοποιήστε το στους φίλους σας κάνοντας κλικ παρακάτω στα εικονίδια με τα κοινωνικά δίκτυα !

proionta-tis-fisis.com


*Οι πληροφορίες που παρέχονται στο blog αυτό έχουν καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δε μπορούν να αντικαταστήσουν τη γνωμάτευση ή την επίσκεψη σε γιατρό ή σε άλλον ειδικό της υγείας

Δεν υπάρχουν σχόλια

Γράψτε το σχόλιο σας εδω….