Το φοινικέλαιο στη διατροφή μας - Σε ποια τρόφιμα εμπεριέχεται - Γιατί είναι τόσο βλαβερό;                                               H ΛΙΣΤΑ ΜΟΥ Η ΛΙΣΤΑ ΜΟΥ: Το φοινικέλαιο στη διατροφή μας - Σε ποια τρόφιμα εμπεριέχεται - Γιατί είναι τόσο βλαβερό;

..

Εγγραφείτε για συνεχή ενημέρωση με mail! (Μην ξεχνάτε την επιβεβαίωση εγγραφής)

Το φοινικέλαιο στη διατροφή μας - Σε ποια τρόφιμα εμπεριέχεται - Γιατί είναι τόσο βλαβερό;

Τον τελευταίο καιρό γίνεται πολύς λόγος για το φοινικέλαιο, ένα λάδι που στους περισσότερους είναι άγνωστο παρά του ότι είναι το πρώτο σε παραγωγή φυτικό έλαιο παγκοσμίως. Για το λόγο αυτό μιλήσαμε με την Μαρίνα Πόγκα, Κλινική Διαιτολόγο Διατροφολόγο, ώστε να ενημερωθούμε για το συγκεκριμένο έλαιο και να γνωρίζουμε κατά πόσο πρέπει ή όχι να το χρησιμοποιούμε στην κουζίνα μας, αλλά και για το κατά πόσο ή όχι πρέπει να το αποφεύγουμε στα συσκευασμένα είδη που προμηθευόμαστε.



Το φοινικέλαιο είναι ένα είδος φυτικού ελαίου που εξάγεται από τον καρπό του φοινικόδεντρου Elaeis guineensis. Παράγεται κυρίως στην Ασία, την Αφρική και την Νότια Αμερική. Το 85% του φοινικέλαιου παγκοσμίως παράγεται και εξάγεται από την Ινδονησία και την Μαλαισία (με τάσεις για ραγδαία αύξηση των ποσοτήτων) και την ταυτόχρονη καταστροφή σημαντικών εκτάσεων τροπικού δάσους. Το κόστος της παραγωγής του είναι πολύ μικρό, ενώ οι καλλιέργειές του έχουν μεγάλη αποδοτικότητα. Αυτός βέβαια είναι και ο κύριος λόγος που χρησιμοποιείται ευρέως στη βιομηχανία τροφίμων.

Σε ποια τρόφιμα εμπεριέχεται - Ποιες ιδιότητες προσθέτει
Πολλοί μπορεί να μην γνωρίζουν αυτό το φυτικό έλαιο και να έχουν την πεποίθηση ότι δεν το έχουν καταναλώσει ποτέ, σίγουρα όμως πέφτουν έξω. Το φοινικέλαιο χρησιμοποιείται στην υγρή του μορφή ή με την μορφή μαργαρίνης, τόσο στο μαγείρεμα και το τηγάνισμα (στα προπαρασκευασμένα τρόφιμα ή στη μαζική εστίαση) όσο και στη ζαχαροπλαστική. Το συναντάμε στο 50% περίπου των τυποποιημένων τροφίμων που πωλούνται στο super market, όπως στα μπισκότα, τις σοκολάτες, στα κρουασάν και τα τυποποιημένα γλυκίσματα, στα πατατάκια, στα γαριδάκια, στις μαγιονέζες, στις μαργαρίνες, στα παγωτά, αλλά και σε πολλά τρόφιμα που δεν ανήκουν στη κατηγορία των junk foods όπως στα τυποποιημένα αρτοσκευάσματα (ψωμί του τοστ, κράκερ, κριτσίνια, δημητριακά, ζύμες κ.λπ.). Η περιεκτικότητα των τροφίμων αυτών σε φοινικέλαιο διαφέρει, ενώ σε κάθε ένα από αυτά προσδίδει κάποιο ιδιαίτερο οργανοληπτικό χαρακτηριστικό. Για παράδειγμα το παγωτό το κάνει πιο μαλακό και κρεμώδες, στις σοκολάτες δημιουργεί μια μαλακή και γυαλιστερή υφή, ενώ συμβάλλει στο να μην λιώνουν εύκολα, στα μπισκότα δίνει βουτυρένια γεύση και βελτιώνει την υφή τους, ενώ στα αρτοποιήματα χρησιμοποιείται κυρίως γιατί είναι στέρεο σε θερμοκρασία δωματίου, δίνει άρωμα βουτύρου και ωραίο αποτέλεσμα στο ψήσιμο. Επιπλέον επιμηκύνει την διάρκεια ζωής του προϊόντος. Στη βιομηχανία τροφίμων για να έχουν αντίστοιχα οφέλη με κάποιο άλλο φυτικό έλαιο χρειάζεται πολύ μεγαλύτερο κόστος και επεξεργασία.

Πολλές φορές δεν είναι ξεκάθαρη η χρήση του φοινικέλαιου στις ετικέτες τροφίμων. Συχνά αναγράφεται ο όρος ‘φυτικά έλαια’ ή ‘φυτικά λίπη’, χωρίς να αναφέρονται αναλυτικά ποια είναι αυτά. Σε άλλες περιπτώσεις δίπλα στους παραπάνω όρους, αναφέρονται σε παρένθεση τα φυτικά λίπη (π.χ. ηλιέλαιο, κραμβέλαιο, φοινικέλαιο κ.λπ), χωρίς εντούτοις να αναγράφεται το ποσοστό της περιεκτικότητας του καθενός.

Τα φυτικά έλαια περιέχουν ένα μείγμα κορεσμένων, μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών οξέων. Στα περισσότερα από αυτά, τα κορεσμένα λιπαρά (επιβλαβή για την υγεία) βρίσκονται σε πολύ μικρό ποσοστό, ενώ τα ακόρεστα (μονο- και πολυακόρεστα) υπερτερούν. Στο φοινικέλαιο όμως δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Ενώ είναι φυτικό λίπος, έχει σύσταση σε λιπαρά οξέα παρόμοια με τα ζωικά λίπη. Περιέχει περίπου 50% κορεσμένα λιπαρά, 39% μονοακόρεστα και 11 % ω-6 πολυακόρεστα, ενώ αντίστοιχα το ελαιόλαδο, για να καταλάβουμε τη διαφορά, περιέχει 15% κορεσμένα, 76% μονοακόρεστα, 8% ω-6 και 1% ω-3 πολυακόρεστα. Αυτή ακριβώς η περιεκτικότητά του σε υψηλά κορεσμένα λιπαρά του δίνει μια ημιστερεή υφή παρόμοια με αυτή του βουτύρου και το κάνει να απαιτεί μικρότερη έως καθόλου υδρογόνωση, μειώνοντας έτσι σημαντικά το κόστος επεξεργασίας.

Το φοινικέλαιο μπορεί να καταναλωθεί είτε στη φυσική, φρέσκια μορφή του, είτε μετά από διάφορα στάδια θερμικής επεξεργασίας για την παρασκευή διαφόρων προϊόντων, δηλαδή στην οξειδωμένη του μορφή. Διάφορες έρευνες έχουν δείξει ότι η επεξεργασία του φοινικελαίου σε υψηλή θερμοκρασία (περίπου 200C), μια συνηθισμένη πρακτική κατά την παρασκευή επεξεργασμένων τροφίμων, οδηγεί στην παραγωγή διαφόρων γλυκερο-ενώσεων με πολλές πιθανές αρνητικές επιδράσεις σε φυσιολογικές και βιοχημικές λειτουργίες στο σώμα μας. Το οξειδωμένο φοινικέλαιο επιδρά αρνητικά στο λιπιδαιμικό προφίλ και παράγει τοξικές ουσίες σε διάφορα όργανα όπως νεφρά, καρδιά και ήπαρ. Το φοινικέλαιο θερμαίνεται για την απομάκρυνση της χαρακτηριστικής μυρωδιάς του και του σκούρου πορτοκαλί χρώματός του.


Στις ΗΠΑ είχε αρχίσει να γίνεται μια προσπάθεια μείωσης των trans λιπαρών οξέων στη διατροφή, αφού είχαν διαπιστωθεί από τις έρευνες οι αρνητικές επιπτώσεις τους στην υγεία. Τα trans λιπαρά βρίσκονται στο μεγαλύτερο ποσοστό τους στα υδρογονωμένα και τα μερικώς υδρογονωμένα λίπη (μαργαρίνες). Η αντικατάσταση αυτών όμως οδήγησε στη ραγδαία αύξηση της κατανάλωσης φοινικελαίου από τις βιομηχανίες τροφίμων.

Το φοινικέλαιο όμως αποδείχτηκε το ίδιο επιβλαβές για την υγεία όσο και τα trans λιπαρά. Η υψηλή περιεκτικότητά του σε κορεσμένα λιπαρά (και κυρίως του παλμιτικού οξέως) , συμβάλλουν στην ανάπτυξη καρδιαγγειακών παθήσεων. Επιπλέον φάνηκε ότι δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ασφαλές υποκατάστατο των trans λιπαρών, καθώς έχει την ίδια αρνητική επίδραση στην LDL χοληστερόλη και την απολιποπρωτεΐνη Β. Πολλοί διεθνείς οργανισμοί αλλά και υγειονομικές αρχές πιέζουν πλέον για την μείωση της κατανάλωσης οξειδωμένου φοινικέλαιου και του βαθμού οξείδωσής του στα διάφορα στάδια παρασκευής των τυποποιημένων, προπαρασκευασμένων προϊόντων. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια Τροφίμων (EFSA) έχει εκφράσει ανησυχία για πιθανές αρνητικές επιδράσεις στην υγεία των νέων με μια μέση έκθεση σε γλυκερο –ενώσεις και όλου του πληθυσμού με υψηλή έκθεση σε γλυκερο- ενώσεις.

Καταλήγουμε λοιπόν για άλλη μια φορά στο συμπέρασμα ότι όσο το δυνατόν λιγότερα τυποποιημένα και επεξεργασμένα τρόφιμα καταναλώνουμε, τόσο το καλύτερο για την υγεία μας. Ο μόνος τρόπος για να περιορίσουμε την πρόσληψη φοινικέλαιου είναι: να καταναλώνουμε τροφές όσο πιο κοντά γίνεται στη πρωτογενή τους μορφή χωρίς ιδιαίτερη επεξεργασία, να ελέγχουμε προσεκτικά τις ετικέτες τροφίμων και να μάθουμε να αναγνωρίζουμε τα συστατικά τους και να προσπαθούμε να φτιάχνουμε πολλά από αυτά τα τρόφιμα στο σπίτι μας (π.χ. κέικ, κουλουράκια, μπισκότα κ.λπ).

Δείτε επίσης:
Μαϊντανός : Μυρωδικό με εξαιρετική θρεπτική αξία
Το σέλινο καταπολεμά την απώλεια μνήμης.
Άνηθος Θεραπευτικές Ιδιότητες
Ιδιότητες Βασιλικού
Δυόσμος - Ηδύοσμος ο πιπερώδης

Στην ενότητα μας "Υγεία - Διατροφή" μπορείτε να βρείτε ιδεες για σωστη διατροφη και καλή υγεία!!!


* Αν σας άρεσε το άρθρο κάντε ένα like και κοινοποιήστε το στους φίλους σας!


infokids.gr

*Οι πληροφορίες που παρέχονται στο blog αυτό έχουν καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δε μπορούν να αντικαταστήσουν τη γνωμάτευση ή την επίσκεψη σε γιατρό ή σε άλλον ειδικό της υγείας

Περιμένουμε τα σχολια σας!

Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Προσοχή! Αφορά τα άρθρα με θέμα την Διατροφή, βότανα & συνταγές υγείας και ομορφιάς

  • Το κείμενο δεν αποτελεί μεμονωμένη και αποκλειστική μέθοδο για πρόληψη, διάγνωση, ή θεραπεία ασθενειών. Το περιεχόμενο του άρθρου είναι για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον θεραπευτή, εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Κάθε οργανισμός έχει διαφορετικές ελλείψεις, ανάγκες, παθολογικά ευρήματα, ομάδα αίματος και ψυχολογικά χαρακτηριστικά.
  • Ζητήστε την βοήθεια ειδικών ειδικά για την δική σας περίπτωση.