ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΗΣ… ΟΠΩΣ ΔΕΝ ΣΑΣ ΤΑ ΔΙΔΑΞΕ ΚΑΝΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑ 24ο                                               H ΛΙΣΤΑ ΜΟΥ Η ΛΙΣΤΑ ΜΟΥ: ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΗΣ… ΟΠΩΣ ΔΕΝ ΣΑΣ ΤΑ ΔΙΔΑΞΕ ΚΑΝΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑ 24ο

..

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΗΣ… ΟΠΩΣ ΔΕΝ ΣΑΣ ΤΑ ΔΙΔΑΞΕ ΚΑΝΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑ 24ο

Γράφει ο ΕΛΛΑΝΙΟΣ ΙΦΙΓΕΝΗΣ (Ε.Ι.)

Άντε σήμερα θα έχουμε ωδική… ας το γλεντήσουμε λοιπόν….

Το έτος 1987… δημιουργήθηκε το τραγούδι: Ώπα, είπα, λέω… σε στίχους του Γιώργου Μανιώτη και Μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη. Το τραγουδάει η Άλκηστις Πρωτοψάλτη :


(Διαβάστε το προσεχτικά… διότι στο τέλος θα σας κάνω μία ερώτηση.)


Ώπα, είπα, λέω
μέσα στη ζωή περνάω
τραγουδώ και προσπερνάω λέω
ώπα, είπα, λέω
αναμμένη η μηχανή μου
και δεμένη η ψυχή μου λέω
ώπα, είπα, λέω
πίσω από ‘να γραφειάκι
χρήμα κέρδος κυνηγάω λέω
ώπα, είπα, λέω
ώπα κοίτα με γελώ
είπα κοίτα με γελώ
λέω κοίτα με γελώ δεν κλαίω.

Φρένο γκάζι μουσική
τη ζωούλα μας φυλάει
η φωνή του εκφωνητή
ώπα, είπα, λέω
φρένο γκάζι μουσική
με μια ζωνη ασφαλείας
μια ολόκληρη ζωή, σου λέω

Γελώ δεν κλαίω δεν λέω λέω λέω
και ώπα, είπα λέω με ήλιο και βροχή
και τα λοιπά και τα λοιπά και τα λοιπά
και τότε κλαίω και ώπα, είπα λέω
δεν λέω λέω λέω και φτου κι απ’ την αρχή
ώπα είπα ώπα είπα και

Ώπα, είπα, λέω, τις καλύτερές μου μέρες
ξεπουλάω λέω ώπα, είπα, λέω
στο τιμόνι μου δεμένος
στο τικ τακ συντονισμένος λέω,
ώπα, είπα, λέω βγάζω φλας
αλλά δε στρίβω τη ζωή μου προσπερνάω λέω
ώπα, είπα, λέω


Ποια λέξη κατά την γνώμη σας ακούγεται και αποτυπώνεται πιο έντονα από τις άλλες;

Η λέξη που ίσως να ακούγεται έντονα και εύηχα στα αυτιά σας… ποια είναι;


Μα φυσικά η λέξη ώπα. Εάν αντικαταστήσουμε το ω-μέγα με το ό-μικρον… όπως είναι το σωστό…θα γίνει η λέξη «όπα»… η οποία έρχεται… από τα βάθη των αιώνων….! Αυτό το άκουσμα… κι αυτή η λέξη «όπα»… την γνωρίζουμε, την ακούμε, την μαθαίνουμε από την νηπιακή μας ηλικία… στο πρώτο μας πέσιμο και την χρησιμοποιούμε και ως μεγαλύτεροι στα τραγούδια μας… σε καλές ξέγνοιαστες στιγμές και είναι στην πρώτη σειρά των λέξεων που θα ψελλίσουμε σιγανά… διότι εάν ενθυμείστε που σας έγραψα ότι η λέξις… γίνεται έλξις… και έλιξς… και μας έρχεται από την εποχή του Ορφέα και σημαίνει αυτό που μεταφέρει… όπου μας φανερώνει την γνώση και την γλώσσα… τα σημαίνοντα και τα σημαινόμενα…. δηλαδή τη… «Φωνή». Αυτό το άκουσμα «όπα»… μας μεταφέρει με την μαγική λύρα του Ορφέα… τη μακρινή λησμονημένη αλλά αθάνατη και ηχηρή Φωνή από το μακρινό Παρελθόν στο σήμερα… αλλά και για το Μέλλον.

Η Μουσική… είναι η κίνηση του ήχου… για να φτάσει την Ψυχή μας και να της διδάξει την Αρετή. Η Μουσική είναι ένας ηθικός κανόνας, όπου δίνει Ψυχή στο Σύμπανκαι φτερά στη Σκέψη, όπου απογειώνει τη φαντασία μας και μας χαρίζει χαρά στη λύπη και ζωή στα πάντα. Η Μουσική είναι η ουσία της… είναι οι αριθμοί της και η ομορφιά της.. είναι η έκφραση των αρμονικών σχέσεων των αριθμών… «τοὺς ἐν τοῖς ἀριθμοῖς ἁρμονικοὺς λόγους ἐννοῶν καὶ τὸ ἐν αὐτοῖς ἀκουστὸν ἀκούειν τῆς ἁρμονίας». Η Μουσική είναι η εικόνα της Ουράνιας Αρμονίας. Οι αρμονικές σχέσεις των αριθμών μεταφέρονταν στους Πλανήτες. Οι Πλανήτες καθώς περιστρέφονται… παράγουν διάφορους μουσικούς ήχους, την «Αρμονία των Σφαιρών», που δεν τους ακούμε:«Εστίν ουν η ουσία των πραγμάτων αρμονία και αριθμός σφαιρών στρεφομένων.»

Εάν δούμε τηνμαθηματική και την γεωμετρική πλευρά του θέματος… θα παρατηρήσουμε ότι υπάρχουν 5 συμμετρικά πολύεδρα…. όπου Μέγας Πλάτων μας έλεγε…. ότι όλα αυτά τα πολύεδρα…είναι οι βασικοί δομικοί κρίκοι και τα πλέον σημαντικά δομικά στοιχεία… στην δημιουργία του Σύμπαντος Κόσμου. Ο Kepler, στη συνέχεια που μελέτησε τα έργα των Προγόνων μας Ελλήνων… και ιδιαίτερα του Πλάτωνα… παρατήρησε… ότι οι τροχιές των πλανητών και φυσικά της Χθονός-Γαίας, «γράφουν» την περιφέρεια συγκεκριμένων πολυέδρων. Για παράδειγμα η τροχιά του Πλανήτη Άρη γράφει… την περιφέρεια ενός τετράεδρου (Πυρ). Η τροχιά του Πλανήτη Δία γράφει… την περιφέρεια ενός κύβου (Γη). Η τροχιά του Πλανήτη Αφροδίτη γράφει… την περιφέρεια ενός οκτάεδρου (Αήρ). Η τροχιά του Πλανήτη Γαία γράφει… την περιφέρεια ενός εικοσάεδρου (Ύδωρ).

Οι ήχοι των πλανητών…. σχετίζονται απόλυτα με τις 7 νότες. Οι αντιστοιχίες των επτά κύριων πλανητών σε σχέση με τους μουσικούς φθόγγους (νότες) είναι:


  1. Ήλιος = Μι
  2. Αφροδίτη = Φα
  3.  Ερμής = Σολ
  4. Σελήνη = Λα
  5. Κρόνος = Σι
  6. Άρης = Ρε
  7. Δίας = Ντο


«Εστίν ουν η ουσία των πραγμάτων αρμονία και αριθμός σφαιρών στρεφομένων»

Η υπερκόσμια αυτή συμφωνία… είναι αποτέλεσμα «ἐξ ἀνομοίων μὲν καὶ ποικίλως διαφερόντων ῥοιζημάτων ταχῶν τε καὶ μεγεθῶν καὶ ἐποχήσεων» … εξ ανόμοιων μεν και ποικίλων ταχύτατων ήχων και μεγεθών και συνακόλουθων στοιχείων, που έχουν αναμεταξύ τους εναρμονισθεί με κάποια μουσική διάταξη, αποτελούμενη από κίνηση και μελωδικότητα περιστροφή άμα και ποικιλόμορφη ωραιότητα. Από την υπερκόσμια αυτή συμφωνία… εμπνεόμενος ο κάθε Άνθρωπος… βάζει σε τάξη αυτή λογική του Νου του… όπως ακριβώς όταν ομιλούμε για άσκηση σωματική και έτσι επινοεί όσο το δυνατόν κάποιες νέες εικόνες.

Τελικά μήπως το Σύμπαν δημιουργεί Μουσική;

ΜΟΥΣΙΚΗ=(Μι-ΟΥΣ-ΚΗ)… όπου Μι είναι ο Ήλιος… το ΟΥΣ είναι το μουσικό όργανον της ακοής που δέχεται τον ήχο… και το ΚΗ… είναι το Ελληνικόν Αλφάβητον με τα στοιχεία 28 ιδεογράμματα…. που διαμορφώνουν το γίγνεσθαι.

Η θεωρία της Μουσικής ξεκίνησε τον 6ο αιώνα π.Χ. στην Ελλάδα με τον Πυθαγόρα. Οι μαθητές του μετέφεραν τη γνώση αλλά και την παράδοση του… αν και πολύ λίγα είχαν καταγραφεί. Οι Πυθαγόρειοι και οι Μεταπυθαγόρειοι… πίστευαν ότι όλη η ύλη προήλθε από μουσικές αποχρώσεις, ωστόσο, ήταν σ’ ένα επίπεδο όπου κανείς δεν μπορούσε όμως να τις ακούσει. Εάν καταλαβαίνουμε κάτι είναι ότι η Πυθαγόρεια φιλοσοφία βασίστηκε στους αριθμούς και στη μουσική . Οι Πυθαγόρειοι θα έλεγα… ότι κατασκεύασαν ένα επίγειο μοντέλο… που βασιζόταν ακριβώς σε μουσικούς τόνους. Ο Πυθαγόρας μάλλον…πιστώνεται με τη δημιουργία της Μουσικής Κλίμακας. Ο Πλίνιος… βασιζόμενος στην μουσική κλίμακα του Πυθαγόρα μας περιγράφει τα μουσικά πλανητικά διαστήματα ως εξής:


  • Γη - Σελήνη ένας τόνος
  • Σελήνη - Ερμής ένα ημιτόνιο
  • Ερμής - Αφροδίτη ένα ημιτόνιο
  • Αφροδίτη - Ήλιος μικρός τρίτος
  • Ήλιος - Άρης ένας τόνος
  • Άρης - Δίας ένα ημιτόνιο
  • Δίας - Κρόνος ένα ημιτόνιο
  • Κρόνος - Απλανείς Αστέρες μικρός τρίτος


Η έννοια του Πλάτωνα μας λέει επίσης…ότι οι ακτίνες των πλανητών ήταν ανάλογες με τους αριθμούς 1, 2, 3, 4, 8, 9, και 27, όπου βασίζεται στην Πυθαγόρεια κλίμακα και μάλιστα σημείωνε πως ο τελευταίος από αυτούς τους αριθμούς δεν αντιστοιχεί στην ελληνική μουσική.

Ο Γιόχαν Κέπλερ… στις αρχές της δεκαετίας του 1600, πίστευε ότι οι πλανήτες ήταν τοποθετημένοι σε τροχιές που έμοιαζαν με μουσική κλίμακα. Κάθε τροχιακό επίπεδο… ήταν σαν μια χορδή ενός μουσικού οργάνου.

Ο μεγάλος αστρονόμος William Herschel που ήταν επίσης και συνθέτης, ανακάλυψε τον πλανήτη Ουρανό και 2400 αντικείμενα του βαθέως Ουρανού. Για την ανακάλυψή του αυτή εκτός από το τηλεσκόπιο τον βοήθησε και το τσέμπαλο… όπου μοίραζε τα διαστήματα.

Πολλές φορές, οι ήχοι από τις μουσικές νότες μοιράζονται τις ιδιότητες των κυμάτων του φωτός που προέρχονται από ένα άστρο. Ο Gustav Holtz το (1874-1934) προσωποποιεί τους πλανήτες με τη μουσική και το συναίσθημα για να τους δώσει ένα μυθολογικό ορχηστρικό ρυθμό.

Οι Πρόγονοί μας Έλληνες φιλόσοφοι ήταν γνώστες των αστρολογικών ταυτοτήτων των Πλανητών. Οι επτά γνωστοί πλανήτες ήταν: Ο Ήλιος, η Σελήνη, ο Ερμής, η Αφροδίτη, ο Άρης, ο Δίας και ο Κρόνος.

Μπορεί ίσως και να υπάρχει κάποια αντιστοιχία με τις επτά (7) νότες της δυτικής μουσικής κλίμακας. Στις σουίτες του, ο Gustav αντικατέστησε τον Ήλιο και τη Σελήνη με τον Ουρανό και τον Ποσειδώνα. Η σειρά με την οποία αποδίδεται η σουίτα είναι: Άρης, Αφροδίτη, Ερμής, Δίας, Κρόνος, Ουρανός, Ποσειδώνας .

Δεν υπήρχε σουίτα για τον Πλούτωνα, δεδομένου ότι θα τον ανακάλυπταν μετά 12 χρόνια, το 1930. Οι πλανήτες στην σουίτα μυθολογικά προσωποποιούνται ως εξής:

Ο Ερμής: Ο φτερωτός αγγελιοφόρος, που πετά γύρω από αυτό το κομμάτι σαν μια κοσμική πυγολαμπίδα.

Η Αφροδίτη: Αυτή που φέρνει την ειρήνη. Η Αφροδίτη απεικονίζεται στον κήπο της φύσης της ομορφιάς στην αρχαία Ρώμη. Η θηλυκότητά της σταθμίζει την άσεμνη βία του Άρη.

Ο Άρης: Ο κομιστής του πολέμου. Αυτή η σουίτα φέρνει τη βία του πολέμου επάνω μας, αν και είχε ολοκληρωθεί πριν από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Ο Δίας: Αυτός που φέρνει την ευθυμία. Το ύφος της μουσικής κρατά τον τόνο της αστρολογικής φύσης του Δία ως πλανήτης της γενναιοδωρίας και της καλοσύνης.

Ο Κρόνος: Ο κομιστής του γήρατος. Ο τόνος είναι σκόπιμα γαλήνιος. Η τελική θνησιμότητα εκφράζεται με μια αίσθηση της ειρήνης. Ο Κρόνος διασχίζει τις εποχές της ζωής.

Ο Ουρανός: Ο μάγος. Ο Ουρανός δεν είναι μυθολογικός θεός, αλλά ο κυβερνήτης του Υδροχόου. Αυτός ο ενθουσιώδης μάγος κρύβει βαθιά σοφία. Πριν κάνει το τελευταίο λάθος του, οι γνώσεις της αιωνιότητας τον οδηγούν στο κατώφλι του άπειρου.

Ο Ποσειδώνας: Ο μυστηριακός. Το κενό της υδαρής αβύσσου του Ποσειδώνα είναι ανοιχτό μπροστά μας.

Συμπέρασμα: Κελαηδήστε… ωραία μου πουλάκια… κελαηδήστε… κελαηδήστε τραγουδήστε… έναν όμορφο σκοπό….!

ΕΛΛΑΝΙΟΣ ΙΦΙΓΕΝΗΣ (Ε.Ι.)

Αν θέλετε να δείτε όλα τα μαθήματα, μπορείτε να δείτε την λίστα με τα 74 μαθήματα κάνοντας κλικ ΕΔΩ...

Στην ενότητα μας "Αρχαία Ελληνική Γλώσσα " μάθετε ό,τι αφορά την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα μας!!


* Αν σας άρεσε το άρθρο κάντε ένα like και κοινοποιήστε το στους φίλους σας!

Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου