ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΗΣ… ΟΠΩΣ ΔΕΝ ΣΑΣ ΤΑ ΔΙΔΑΞΕ ΚΑΝΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑ 36ο                                               H ΛΙΣΤΑ ΜΟΥ Η ΛΙΣΤΑ ΜΟΥ: ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΗΣ… ΟΠΩΣ ΔΕΝ ΣΑΣ ΤΑ ΔΙΔΑΞΕ ΚΑΝΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑ 36ο

..

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΗΣ… ΟΠΩΣ ΔΕΝ ΣΑΣ ΤΑ ΔΙΔΑΞΕ ΚΑΝΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑ 36ο

Γράφει ο ΕΛΛΑΝΙΟΣ ΙΦΙΓΕΝΗΣ (Ε.Ι.)

Η Αρμονία:  HΑρμονία…είναι η συμμετρία που παρατηρείται στη σχέση… σχεδόν πάντα… και αφορά τα ελάχιστα κοινά πολλαπλάσια κάποιων μεταξύ τους και με το όλον.Στη μουσική είναι το ταίριασμα των μουσικών φθόγγων που σχεδόν πάντα αφορά ελάχιστα κοινά πολλαπλάσια, ώστε να παράγεται ευχάριστο άκουσμα. Όμως την Αρμονία την θαυμάζουμε στο μεγάλο και ξακουστό έργο του Παρθενώνα.


Ο ίδιος… ο «Παρθενώνας», είναι το ύψιστο έργο της αρχιτεκτονικής…αλλά και ολόκληρης της ανθρωπότητας… όπου είναι και θα παραμείνει το αιώνιο σύμβολο του Ελληνισμού και της ταύτισης με τους Προγόνους μας. Είναι ένα «αντικείμενο» θαυμασμού… που υπήρξε όμως θύμα εκτεταμένων καταστροφών από πολεμικές επιχειρήσεις πριν από την απελευθέρωσή μας από τους Τούρκους. Οι διάφορες καταστροφές που έγιναν από άγνοια ή θρησκευτικό φανατισμό… έχουν αφήσει τα σημάδια τους. Η

εκστρατεία του Μοροζίνι, 1687, οι μάχες στην Επανάσταση του 1821 και λεηλασίες… όπως του Έλγιντο 1801, άφησαν βαριά τα σημάδια τους στο μνημείο. Όταν λοιπόν η χώρα μας απελευθερώθηκε από τον Τουρκικό ζυγό… η Αθήνα ήταν ένα ρημαγμένο χωριό, προκρίθηκε όμως για πρωτεύουσα του νέου ελληνικού κράτους, για συμβολικούς λόγους, ως μία κοιτίδα του αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού. Έτσι μ’ αυτή την ιδεολογική φόρτιση… αρχίζει επίσημα ο «καθαρισμός» του βράχου της Ακρόπολης και η μεταμόρφωσή της από τουρκικό κάστρο στο «αξεπέραστο» μνημείο που σήμερα όλοι αναγνωρίζουμε παγκοσμίως. Θα κατεδαφιστεί έτσι το χωριό της τουρκικής φρουράς και το τζαμί μέσα στον Παρθενώνα, το οποίο αρχικά είχε μετατραπεί σε χριστιανική εκκλησία και λίγο αργότερα ο φράγκικος πύργος στα Προπύλαια. Παράλληλα θα ανασυσταθεί ο διαμελισμένος ναός της Απτέρου Νίκης, που είχε χρησιμοποιηθεί για να χτιστεί το τουρκικό φρούριο και με αυτόν τον τρόπο θα «απολυμανθεί» για να λάμψει πλέον η αξεπέραστη ομορφιά της κλασικής αρχιτεκτονικής του Ικτίνου.

Η Αρμονία… μιλάει από μόνη της. Τέτοια έργα έχουμε και σε άλλα σημεία της Ελλάδας… αλλά και του κόσμου όλου. Έχουμε Ιστορία γραμμένη… με μαθηματικό τρόπο.

Ο εξαίρετος αυτός ναός του Παρθενώνα… διακρίνεται από τους άλλους δωρικούς ναούς… για την ποσότητα της διακόσμησης που φέρει (όπως τα γλυπτά του μεγάλου γλύπτη Φειδία… με την τεχνοτροπία της απόλυτης αισθητικής ισορροπίας που καταλαμβάνουν όλα τα κατάλληλα σημεία του δωρικού ρυθμού) και για την ενσωμάτωση στοιχείων του ιωνικού ρυθμού, που ελάφρυναν τη δωρική απλότητα (εκτός από τις «οκτάστυλες» προσόψεις, ιωνικοί κίονες στον οπισθόδομο και μια διακοσμητική ανάγλυφη ζωφόρος, χαρακτηριστική του αττικού ιωνικού ρυθμού που περιέτρεχε ψηλά τους τοίχους του σηκού). Η χρήση στοιχείων του ιωνικού ρυθμού πρέπει να συσχετισθεί με το γεγονός ότι η Αθηναϊκή Συμμαχία, οι ετήσιες εισφορές της οποίας χρησιμοποιήθηκαν από τους Αθηναίους για την κατασκευή του Παρθενώνα, αποτελούνταν ως επί το πλείστον από Ίωνες.

Η Αισθητική της τελειότητας που έχουμε αντικρίζοντας το μεγαλείο του Παρθενώνα… έχει εξηγηθεί από μεταγενέστερους ερευνητές… οι οποίοι ύστερα από σχολαστικές μετρήσεις απέδειξαν την εκπληκτική ακρίβεια της κατασκευής του. Η πλάγια τοποθέτησή του, ώστε να φαίνεται υπό γωνία σε εκείνον που τον βλέπει από τα Προπύλαια για πρώτη φορά, αναγνωρίστηκε ως καίριος αισθητικός κανόνας.

Ο θεατής όταν τον αντικρίζει… έχει την αίσθηση ότι ο ναός είναι κατακόρυφος. Ο ναός παρουσιάζει τέλεια αρμονικές αναλογίες (δηλαδή… συμμετρία) μέχρι την παραμικρή του λεπτομέρεια (όπου… όλες οι κύριες διαστάσεις ακολουθούσαν ένα ενιαίο σύστημα αναλογιών 4:9, το οποίο συνδυάστηκε με ένα δεύτερο σύστημα αναλογιών 3:5:8, γνωστό… ως «χρυσή τομή») και μολονότι ο ναός αυτός… ήταν κατ’ εξαίρεση μεγαλύτερος από τους άλλους δωρικούς ναούς, (με 8Χ17 κίονες, αντί για 6Χ13 που συνηθιζόταν τον 5ο αιώνα) οι αναλογίες του ήταν τόσο αρμονικές, ώστε να του προσδίδουν εκπληκτική ομοιογένεια μορφής και μνημειώδη μεγαλοπρέπεια γεμάτη πρωτοφανή χάρη.

Εκτός από την Αρμονία των αναλογιών, η μεγάλη αισθητική εντύπωση που προκαλεί ο δωρικός ρυθμός στον θεατή οφείλεται σε μια σειρά από «οπτικές διορθώσεις», οι οποίες ήταν αποτέλεσμα μακροχρόνιου πειραματισμού με τις λεπτομέρειες του ρυθμού αυτού. Πρόκειται για λεπτά, ανεπαίσθητα οπτικά τεχνάσματα, που σκοπό είχαν να απαλλάξουν τον ναό από μια άκαμπτη, γεωμετρική εμφάνιση και να του χαρίσουν παλμό ζωής και δύναμη ή να «διορθώσουν» τις ενοχλητικές για το μάτι παραμορφώσεις, που προκαλούσε η προοπτική στο οικοδόμημα. Ο στύλος του Ναού αυτού μειούται. Η μείωση, ως γνωστόν, συνίσταται στο ότι η διάμετρος του στύλου στενεύει από κάτω προς τα πάνω κι έτσι αποδίδει εναργέστερα την ανυψωτική του τάση. Αν πάλι σταθούμε στα Προπύλαια… και παρατηρήσουμε ανάμεσα από το πλαίσιο δύο στύλων όλον τον Παρθενώνα, θα δούμε ότι η μείωση του όλου είναι ολοφάνερη. Η μείωση αυτή δεν προβάλλει βέβαια τον ανίδεο παρατηρητή… αλλά τον μαγεύει ασυναίσθητα. Έτσι οι καμπύλες αντιδρούν προς την οριζόντια της κατακλίσεως του είναι μας. Η αποτελεσματικότητα των οπτικών διορθώσεων αυξάνεται ιδιαίτερα με τη χρήση του μαρμάρου. Επίσης η πολυχρωμία που τόνιζε διάφορα τμήματα του ναού… πρέπει ασφαλώς να αύξανε κατά πολύ και την αποτελεσματικότητα.

Ο Παρεθνώνας έχεις κάποιες στρώσεις τεράστιων οριζόντιων και εξαιρετικά λείων μαρμάρων πάνω στις οποίες πατάει γερά. Οι μεταλλικοί ελαστικοί σύνδεσμοι συνδέουν τις πλάκες κάθε στρώματος και στο κέντρο τους εντοπίζονται μικροί σιδηροπάσσαλοι γύρω από τους οποίους έχει χυθεί μολύβι (όπου… το μολύβι έχει την ιδιότητα να προστατεύει το σίδηρο από τη σκουριά και να εξασθενεί με την ελαστικότητά του, το όποιο κύμα, αφού μέρος της κινητικής του αυτής ενέργειας μετατρέπεται σε θερμική). Στις κολώνες του όλου κτίσματος, οι οποίες φυσικά και δεν τοποθετήθηκαν μονοκόμματες, αφού οι Πρόγονοί μας ήξεραν καλά πως για να αντέξουν στους κραδασμούς της γης, από τους όποιους σεισμούς γι’ αυτό έπρεπε να τοποθετήσουν σε φέτες μαρμάρου, τέλεια εφαρμοσμένες η μία πάνω στην άλλη… ώστε να μην μετακινούνται εύκολα. Το αποτέλεσμα αυτής της τριπλής μονωτικής φόρμουλας, ήταν τα επιφανειακά σεισμικά κύματα να κινούν το ένα στρώμα των μαρμάρινων πλακών, επάνω στο άλλο, την ίδια ώρα που οι σύνδεσμοι εκτόνωναν την κινητική ενέργεια που ανέπτυσσε ο εγκέλαδος.

Έτσι εμπλουτισμένος με όλα αυτά τα αισθητικά στοιχεία… ο ναός του Παρθενώνα, είχε στόχο όχι μόνο να τιμήσει τη θεά «Αθηνά»… αλλά να χρησιμεύσει επίσης ως μνημείο της Νίκης ενάντια στους Πέρσες και ως σύμβολο και μόνιμη υπενθύμιση της δύναμης και των ιδανικών της Αθήνας του Περικλή… που ήταν η αποθέωση του ανθρώπου ως «μέτρου όλων των πραγμάτων» και ως τυπικού εκπροσώπου της δημοκρατικής πόλεως. Εξέφραζε ακόμη με τέλειο τρόπο το αισθητικό ιδεώδες του μεγάλου ανδρός και του «κλασικού πνεύματος».

Η Ακρόπολη…παρόλα αυτά είναι τραυματισμένη και με γύψο, αλλά όμως θα δεσπόζει πάντα υπερήφανη, σε πείσμα των καιρών και των ανθρώπων, υπενθυμίζοντάς μας πάντα… ότι ο Άνθρωπος μπορεί να φτάσει σε κορυφαίες στιγμές της ύπαρξής του. Εμείς σήμερα ταπεινωμένοι και εξαθλιωμένοι, σκυφτοί και κατακρημνισμένοι στα βάραθρα της τωρινής μας ιστορίας, είμαστε δυστυχώς ανίκανοι να προχωρήσουμε ενωμένοι με αυτό το σύμβολο…. ως πρότυπο και ιδανικό. Ο καθένας εάν έχει συνείδηση… ας αναλογιστεί την ολιγωρία του.

Συμπέρασμα: ΠΑΡΘΕΝΩΝ=10951+0+9+5=151+5=6…..

ΕΛΛΑΝΙΟΣ ΙΦΙΓΕΝΗΣ (Ε.Ι.)

Αν θέλετε να δείτε όλα τα μαθήματα, μπορείτε να δείτε την λίστα με τα 74 μαθήματα κάνοντας κλικ ΕΔΩ...

Στην ενότητα μας "Αρχαία Ελληνική Γλώσσα " μάθετε ό,τι αφορά την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα μας!!


* Αν σας άρεσε το άρθρο κάντε ένα like και κοινοποιήστε το στους φίλους σας!

Περιμένουμε τα σχολια σας!

Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου